Een terugkerend uitgangspunt binnen veel projecten waar ik op dit moment aan werk en waar ik bijzonder blij van word. Dat besefte ik mij vandaag extra. Ik ben er namelijk van overtuigd dat er veel onbenut potentieel zit in de vrijetijdseconomie. En dat er juist verschil gemaakt kan worden door lef, creativiteit en ondernemerschap. In het speelveld tussen publieke en private partijen wil ik als aanjager en verbinder graag het verschil maken, om deze innovaties concreet te maken. Wat betekent ‘anders kijken, anders denken en anders doen’ eigenlijk binnen mijn projecten? En wat betekent het voor mij in mijn dagelijkse werkzaamheden? Ik neem je mee!
Leisure x Creative Regio Zwolle: ready to start!
Mijn trigger voor deze blog was de voorbespreking van vandaag met co-founder Tim van Oerle van Natuurhuisje, voor onze bijeenkomst Leisure x Creative Regio Zwolle op 14 april. Het programma benadert ontwikkelvraagstukken door een andere kijk en blik op kansen en uitdagingen. De creatieve industrie is in de lead om deze ontwikkeling aan te jagen en te begeleiden, namelijk vanuit Cibap Next. Op 14 april trappen we het ondernemerstraject af met een mooi programma. En in samenwerking met partijen die de juiste kennis in huis hebben. Win-win.
Na de kick-off worden ondernemers individueel begeleid op basis van ‘AK, AD en AD’. Zij gaan op basis van een workshopreeks en coaching aan de slag met hun eigen actieplan. En hoe gaaf: er is ook experimentbudget beschikbaar om acties te implementeren. De focus ligt hierbij op digitalisering, robotisering, data, duurzaamheid en slimmer werken. Ik kijk uit naar de uitrol van dit programma, omdat ik geloof in maatwerk en praktische aanpakken! Als coördinator krijg ik hier dan ook heeel veel energie van. En last but not least: meld je hier even aan voor de 14e en check de website voor meer info.
Het Digitaal Buffet: begint z’n sporen te verdienen
Bovenstaand project moet z’n succes natuurlijk nog bewijzen. Al hebben we de kunst wel afgekeken van een goed lopend project: Het Digitaal Buffet. Onze manier van anders kijken is hierbij dat wij willen dat er zoveel mogelijk financiering rechtstreeks naar innovatie in de sector gaat. De simpele voucher maakt het mogelijk om ontwikkeling te financieren voor ondernemers. Dat is wat we willen!
VEEN | HUIS | HOTEL tijdens Veenhuizen 200 jaar
Naast programmaleiderschap begeleid ik ook individuele ondernemers met hun businessplannen en aanbodontwikkeling. Eind vorig jaar ontving ik een appje van een oud-collega: “Hi! Ik heb mogelijk een superleuke klus die goed bij jou past. Heb je nog ruimte voor iets superleuks?” Als je dit krijgt, dan kan je toch geen nee meer zeggen?
Zo begon het avontuur in Veenhuizen. Van het schrijven van het projectplan voor VEEN|HUIS|HOTEL ben ik nu aanjager van Veenhuizen 200 jaar. En grooots ambassadeur voor het innovatieve ‘pop-hotel’. Het zijn zeven unieke, duurzame en kunstzinnige overnachtingsplekken in het landschap van Veenhuizen. De bouwwerken zijn ontworpen en gebouwd door jonge en al gevestigde ontwerpers, architecten en kunstenaars. Bij de ontwikkeling is gebruik gemaakt van lokale en duurzame materialen die zoveel mogelijk lokaal geteeld, geoogst of gevonden zijn. Elke locatie laat je op een eigen manier het landschap beleven en stelt vragen óver dat landschap en de verbinding die wij als mens daarmee aan gaan. Even serieus: hier wil je echt heen toch? (tip: ga dan ook naar Kaaslust, Maallust en het Gevangenismuseum!).
Creativiteit en innovatie van belang voor de vrijetijdssector
Dit is toch fantastisch? Maar heel eerlijk, over het algemeen is de vrijetijdseconomie vaak best wel traditioneel. Nu heb ik het voorrecht om in het Vechtdal te werken, waar ondernemers wel echt laten zien hoe het anders kan. Circo Lodge van De Boergondiër is daar een voorbeeld van, of de Zwerftruck (binnenkort live). Heel tof om aan de wieg te staan van deze initiatieven. In de week van de smaak (7 tm 16 april in Hardenberg) worden ze beide gelanceerd, gekoppeld aan het Actieplan Seizoensversterking.
Wat mij betreft is het ook echt een groot belang om meer creativiteit te verbinden aan de vrijetijdseconomie. Het is namelijk essentieel voor de toeristische sector om relevant te blijven en te groeien in een concurrerende omgeving. Ik moet zeggen dat we in Zwolle ook echt lekker beginnen te draaien, mede dankzij de boost vanuit de gemeente Zwolle met de subsidie voor het Hanzejaar. Een mooi vliegwiel om innovatie te versnellen. Door te innoveren en creatief te zijn, kunnen bedrijven de gastervaring verbeteren, unieke ervaringen creëren en hun duurzaamheid vergroten. Hoe essentieel is dat in de huidige maatschappij?
En wat het dan voor mij betekent?
De vrijheid, flexibiliteit en eigen regie om te bepalen aan welke projecten ik waar, wanneer en met wie werk. Ik geloof namelijk dat het productiviteit verbetert en het je werk een stuk leuker maakt.
Ik geloof ook dat niet iedereen er lekker op gaat. Maar ik vind het waanzinnig dat ik, ondanks de enorm volle agenda, nu in Veenhuizen deze blog typ. En ondertussen met een wijntje wacht op mijn diner. Op die manier zorgt AK, AD en AD ervoor dat mijn werk geweldig is! Let’s go!
Ben jij ook toe aan meer creativiteit en vernieuwing in jouw regio of binnen jouw bedrijf als het gaat om aanbodontwikkeling? Ik denk graag eens met je mee!
En stay tuned: want binnenkort volgt een praktische aanpak voor bestemmingen om een eigen actieplan aanbodontwikkeling te ontwikkelen. In samenwerking met collega ZZP’er Carolien Nederlof.
Dat was het voor nu.
Proost en groetjes uit Veenhuizen hé!