Uitdagingen tackelen en kansen verzilveren, hoe doe je dat?
Passend aanbod is essentieel om jouw bestemming of gebied te vermarkten, de juiste doelgroep te raken én een bijdrage te leveren aan thema’s zoals wonen, werken en welzijn. Ik neem je graag mee in mijn inzichten van de afgelopen acht jaren en geef je tips over hoe je uniek aanbod ontwikkeld om nóg meer impact te maken als bestemming of ondernemer. In deze blog focus ik vooral op aanbodontwikkeling binnen bestemmingen, niet op individueel bedrijfsniveau.
Trip down memory lane
Na een succesvolle stage bij Vechtdal Marketing werkte ik aan de uitvoering mijn eerste eigen actieplan. Door mijn bedrijfskundige opleiding te combineren met mijn ervaring in de gastvrijheidsindustrie, kon ik al snel mijn draai vinden. Ik mocht uiteindelijk de rol van business developer vervullen. Mijn aanpak? Kansen signaleren en die ook verzilveren. Vanuit enthousiasme vergat ik wel eens of het realistisch was, wilde ik te veel en te snel. Ik nam collega’s of stakeholders niet altijd mee of voerde taken uit die iemand anders z’n verantwoordelijkheid waren. Terugkijkend denk ik daar vaak lachend aan terug. Wat heb ik veel geleerd! Nog elke dag ben ik MarketingOost dankbaar dat ik die ruimte kreeg.
Het starten van een eigen bedrijf kriebelde in mijn loondienstfunctie steeds vaker. Inmiddels mag ik al bijna drie jaar zelf met heel veel plezier bestemmingen, organisaties en ondernemers helpen met het verzilveren van die kansen. Innovatie, nieuw aanbod, streekproducten, natuurbeleving, technologisering, toegankelijk toerisme, cultuurbehoud, gastbeleving en financiering zijn onderwerpen waar ik mij dagelijks mee bezig houd. Hoe? Door het maken van actieplannen en helpen met de uitvoering ervan, het opzetten van ondernemersprogramma’s en het begeleiden van businesscases en subsidietrajecten. Per project bekijk ik welke expertise de opdrachtgever nodig heeft en werk ik met leuke collega’s samen, om het beste resultaat te leveren. Enorm divers en dynamisch, precies wat mij zo aanspreekt.
Inspanningen werpen z’n vruchten af
Na jaren van ontwikkeling en investering zie ik dat aanbodontwikkeling steeds meer de verdiende aandacht krijgt. In mijn werkgebied is dit met name in Zwolle en het Vechtdal zichtbaar. In veel gebieden staat aanbodontwikkeling vaak nog in de kinderschoenen. Er mist een gedegen plan of er wordt geworsteld met uitdagingen. Wat is je doel? Waar begin je? Welke rol vervul je? Wat is er nodig voor gezamenlijk resultaat? En laten we de financiering van al die mooie plannen niet vergeten, wie zorgt voor een sluitende begroting?
Mijn tien geboden op het gebied van aanbodontwikkeling
Ik heb aantoonbaar het verschil gemaakt in diverse mooie regionale projecten zoals:
- Zorgeloos Vechtdal
- Kunst van de Korte Keten
- Actieplan Seizoensversterking Hardenberg
- Lokale Ontwikkelstrategie LEADER Noord Overijssel
- Het Digitaal Buffet
Wil je daar meer over weten? Ik deel graag verhalen en resultaten met je.
Hoe ik dat heb gerealiseerd? Hieronder mijn ‘eigen tien geformuleerde geboden’ op het gebied van regionale aanbodontwikkeling:
Mijn tien geboden:
- Stel je ambitie vast, bepaal je strategie en focus, toon lef en ondernemerschap
- Speel in op ondernemersbehoeften en check aanwezig onderzoek
- Haal unieke ideeën op uit je eigen gebied en werk samen
- Zet kleine stappen en verbind daaraan concrete acties
- Zet de juiste mensen op de juiste plek
- Investeer in goede energie
- Vier samen behaalde successen
- Leer van anderen en deel je kennis
- Breng resultaten in beeld en stuur bij indien nodig
- Schreeuw het van de daken! Wees niet te bescheiden
Concrete vertaling naar actie
Aannames, uitdagingen en inzichten. Daar worstelen we allemaal wel eens mee als je dan net lekker op dreef bent. Hier wat extra adviezen hoe daarmee om te gaan.
1. Prachtige plannen vs. ellenlange adviesrapporten
Mooi zo’n adviesrapport, maar hoe zet je dit concreet om naar actie? Door een duidelijk strategisch kader op te stellen, projecteigenaren aan te wijzen, budget te bewaken en resultaten in beeld te brengen. Maak iemand verantwoordelijk die de voortgang bewaakt en eigenaarschap pakt. Die het werkveld ingaat en gesprekken voert. Aanjagen, verbinden en vooral realiseren. Zoek samenwerkingen met organisaties die al actief zijn in het werkgebied, zoals DMO/CMO’s, brancheverenigingen, citymarketing, cultuurpartijen, centrumorganisaties, natuurorganisaties en erfcoaches etc.
2. De oprichting van de zoveelste werkgroep
We willen ondernemers graag eigenaar maken, dat lukt ook wel maar vaak niet in hun al beperkte dagelijkse beschikbare tijd. Betrek ondernemers op inhoud, maak ze enthousiast en betrek ze in jouw toekomstmuziek. Vanuit dit oogpunt kun je efficiënter met elkaar werken en liggen de eerste ondernemers-ideeën al op tafel voordat jij er erg in hebt.
3. Angsten en beperkte overtuigingen vooraf tackelen
Natuurlijk moet er verantwoord met overheidsgelden om worden gegaan. Maar dit mag wat mij betreft niet ten koste gaan van creativiteit, energie en mooie initiatieven. Voor goede plannen is toch altijd geld te vinden? Probeer gezamenlijke belangen samen te brengen en maak dit werkbaar met én voor elkaar. Je gaat merken dat ondernemers sneller bereid zullen zijn te investeren in zaken die voor hen ook waardevol zijn. Houd ruimte om te pionieren. Als de energie er is, ga experimenteren!
4. Het oerwoud van informatievoorziening en mogelijkheden
Ondernemers worden vandaag de dag overspoeld met nieuwsbrieven, mailings en bijeenkomsten. Communicatie over regiomarketing kan vaag zijn. Want wat bedoelen we nou eigenlijk met ‘groen, gastvrij en gezond’ aanbod? Het is dan ook geen realistische verwachting dat ondernemers vervolgens met passend aanbod komen. Gemeentes, DMO’s en andere belanghebbenden zijn genoodzaakt het praktischer en concreter aan te pakken. Neem de ondernemer aan de hand en help ze inzien wat er aan mogelijkheden zijn op het gebied van innovatie, trends en financieringsmogelijkheden. Voldoende subsidies voor prachtige ideeën, maar het vindt de eindgebruiker vaak niet
Anieke kwam binnen als stagiaire bij MarketingOost begin 2016. Vanaf het begin was duidelijk dat haar drive en zelfstandigheid groot zijn en na haar stage konden we haar behouden als management trainee. Zo werd zij binnen een jaar DE specialist op het gebied van concept- en productontwikkeling m.b.t. de cross-over vrije tijd en zorg. Met haar kennis van zaken, gekoppeld aan charme en lef, weet ze ondernemers voor haar en haar plannen te winnen, terwijl ook overheden met haar weglopen.
Henk van Voornveld – Roachfield Consulting
5. Het project gaat zich bedruipen
Helaas zijn veel regionale projecten subsidie afhankelijk. Veel overheden begrijpen goed dat een onafhankelijke kartrekkersrol niet volledig gefinancierd gaat worden. Of dan wel door ondernemers actief uitgevoerd worden. Als een ondernemer er niet direct inkomsten mee creëert, zal die rol vaak niet actief opgepakt of gefinancierd worden. Op activiteitenniveau ligt dat anders. Workshops, excursies en cursussen hoeven natuurlijk niet gratis. Hiermee haal je de waarde van de activiteit onderuit en de betrokkenheid zal aanzienlijk minder zijn. Je hebt altijd te dealen met mensen die last minute afzeggen. En je kosten zijn dan al wel gemaakt. Dit kun je tackelen door een onkostenvergoeding te vragen bij afmelding. Kijk daarnaast kritisch in je begroting hoe je zo’n project op de lange termijn kan financieren. Wedden dat het mogelijk kan zijn door slimme zaken te combineren?
Afsluiting
Ik hoop je met deze blog weer nieuwe inzichten te hebben gegeven op het gebied van aanbodontwikkeling in de gastvrijheidsbranche en een aantrekkelijk platteland. Mijn tien eerdergenoemde geboden wil ik kracht bijzetten met een laatste gebod: je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden. Juist niet. Leer van andere bestemmingen, verbreed je netwerk met de juiste mensen. Wissel ideeën uit, zet een stip aan de horizon en het allerbelangrijkste: ga over tot actie.
Wil je meer weten over mijn werkwijze? Laat van je horen en dan spreek ik je binnenkort graag een keer!